Mohamad Zulfikri
alkisah diceritakan bahawa..penyakit gout adalah penyakit keturunan...sama seperti kencing manis..jika tidak sekarang lambat laung akan ada pada diri kita...bila ku dengar berita itu aku ambik sambil lewa..pada aku biasanya gout akan kena pada ketika sudah berusia..

ayah aku ada gout..pertama kali melihat ayah aku kena..aku jadi terkedu seketika..dalam hati aku sudah menjangka bahawa..90% akan kena pada aku...tapi aku masih muda..aku perlu jaga makan minum aku...tapi siapa sangka..pada usia aku baru 29 tahun..aku sudah kena...ADUSS....sakitnya...hanya tuhan dan orang yang kena saja yg tahu..kata orang penyakit ini akan terus bersama sehingga kita mati...ohh...

apa boleh buat..aku terima ini sebagai dugaan tuhan...banyak aktiviti yang biasa aku lakukan tergendala...kadang2 aku seram nak turun silat..agak sakit untuk aku melangkah...aku turun jugak...tapi duduk tepi padang..bersembang..huhu...makan pun begitu jugak...tak banyak makanan kegemaran aku yang aku boleh makan...biasa..kalau tengah hari aku suka campur lauk..tak banyak seketul mesti ada hati ayam atau lembu..fuh best tu..tapi sekarang aku hanya sekadar menjeling...daging apatah lagi..memeleh air liur tengok teman makan...eemm.....
ada suatu ketika aku begitu teringan ingin makan daging..tapi aku tahan...aku cuma mengambil kuahnya sahaja..buat rasa org kata...last2 tak sampai 2 jam kaki aku sudah merah...aduss...

kadang2 isteri aku selalu merungut kerana jarang aku bawak jalan2..aku bukan tak nak jalan2...bila aku berjalan lebih dari sejam kaki aku terasa begitu sakit..sakit sangat...

kini aku rasa gout aku sudah kurang sikit...aku mengikut kata seorang teman...apa yg aku buat ialah..
- berpantang!!-huh..lupakan segala nikmat dunia itu...makan mesti jaga...tapi..makanan depan mata..benda yang paling kita suka..takkan nak tengok...huhu..amik rasa...huhu..pastu telan ubat huhu..
- tiap2 hari mesti sekurang2 3 liter air kosong-(air mineral) - bukan air manis...buka air RO..bukan air drinking water...huhu..yang ni susah skit nak buat..huhu..aku setakat ni boleh habiskan 1.5 liter je..huhu..kata seorang kenalan...air paling mujarab ialah air zam zam..kerana sifat alkalinya...fuh masak aku nak beli..sebotol kecik pun dah mahal..kena tunggu org pergi umrah@haji ..kirim..murah skit...

apa pun aku redha dengan ketentuan TUHAN..ada hikmat atas apapun yang berlaku..
Labels: edit post
0 Responses

Catat Ulasan